نقدوبررسی پوکو F4 GT

  • نویسنده: zamani
  • دسته بندی: نقدوبررسی
  • تاریخ ارسال: 13/03/1401

خب با گوشی‌ای امروز برای بررسی همراه شما هستیم که هم سر و صدای زیادی داشت در زمان معرفی و هم اینکه خیلی زود به بازار کشور ما رسید یعنی پوکو F4 GT.

پوکو اف ۴ جی تی امروز در استدیوی ما آمده تا بررسی شود؛ شعار پوکو برای این گوشی که به نوعی قهرمان این برند هم به حساب می‌آید این است: اوج قدرت!

شعار کاملا با مفهومی هم هست به این خاطر که این گوشی هم سخت افزار خیلی قدرتمندی دارد و هم امکاناتی را در خودش می‌بیند که به راحتی می‌تواند این ادعا را داشته باشد.

قیمت این گوشی در بازار ما حدود ۱۸ میلیون تومان است که جزو گوشی‌های بالارده و نزدیک به پرچم‌دارها به حساب می‌آید و کاملا رقیبی نزدیک و سر سخت برای گوشی‌های پرچم‌دار شیائومی مانند ۱۲ پرو و حتی گوشی‌ای مانند آیفون ۱۳ پرو و گلکسی اس ۲۲ اولترا است.

طراحی پوکو F4 GT

در نگاه اول به Poco F۴ GT کاملا مشخص است که با گوشی‌ای گیمینگ روبرو هستیم. طراحی قاب پشتی جزئیاتی دارد که کاملا شبیه به گوشی‌های گیمینگ امروزی است. خطوطی که شکل هندسی مثلث را در قاب پشتی غالب کرده‌‌اند و ظاهری بسیار جذاب به پشت گوشی داده‌اند.

جنس بدنه در قاب پشتی این گوشی همانطور که انتظار می‌رفت از شیشه ساخته شده که طراحی مات دارد و در سه رنگ عرضه می‌شود که رنگ‌های مشکی، خاکستری و زرد هستند که ما رنگ مشکی را داریم و رنگ بسیار زیبایی هم هست و البته که اثرانگشت هم روی آن می‌ماند؛ البته پوکو داخل جعبه گوشی یک قاب نرم و شفاف قرار داده که خیلی هم ضخیم نیست و استفاده از آن می‌تواند باعث شود قاب پشتی کثیف نشود.

فریم پوکو اف ۴ جی تی از آلومینیوم ساخته شده و آن هم طراحی مات دارد و همچنین کاملا هم رنگ بدنه دستگاه است.

صفحه‌نمایش دستگاه کاملا تخت در نظر گرفته شده و با گوریلاگلس ویکتاس محافظت می‌شود. صفحه‌نمایش خمیده قطعا حس بهتری را به کاربر القا می‌کند اما می‌توان حدس زد که چرا پوکو صفحه نمایش را تخت در نظر گرفته؛ اگر صفحه‌نمایش دستگاه خمیده بود جای کمتری روی فریم دستگاه داشتیم و پوکو نمی‌توانست از تریگرهای مخصوص بازی روی فریم دستگاه استفاده کند.

تریگرها

حالا که صحبت از این قابلیت در پوکو اف ۴ جی تی شد بیایید کمی در مورد آن‌ها صحبت کنیم. کارایی این تریگرها مشخص است؛ در بازی‌هایی مانند کالاف دیوتی موبایل، ایپکس لجندز موبایل یا پابجی موبایل می‌توانید از این تریگرها مانند دسته بازی استفاده کنید و به راحتی از ۴ انگشت برای بهتر بازی کردن بهره ببرید.

این تریگرها با کمک کلیدهایی که برایشان در کنار آن‌ها در نظر گرفته شده بیرون می‌آیند. محل قرار گیری کلیدهای خارج کننده‌ تریگرها به صورتی است که کمی با کلید پاور که سنسور اثرانگشت هم هست اشتباه گرفته می‌شوند اما بعد از مدتی به آن‌ها عادت می‌کنید.

برگردیم به قاب پشتی جایی که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. همانطور که گفتیم شکل مثلث شکل غالب روی قاب پشتی دستگاه است و این شکل در قاب لنزهای دوربین اصلی هم دیده می‌شود. در دو طرف قاب لنزهای دوربین اصلی دو مثلت را می‌بینیم که در کنارشان نور RGB دارند و در شرایط مختلف مانند شارژ شدن یا نوتیفیکشن رنگ‌های مختلفی را نشان می‌دهند.

از نظر خوش دستی خیلی گوشی جذاب نیست هم وزن زیادی دارد که حدود ۲۱۰ گرم است و ضخامتش هم حدود ۸.۵ میلی‌متر که از گوشی گیمینگ انتظاری هم نمی‌رود.

جزئیات دستگاه

سمت راست تریگرها دیده می‌شوند به همراه کلیدهای خارج کردن آن‌ها و کلید پاور که سنسور اثرانگشت هم هست.

بالای گوشی خروجی اسپیکر دوم را داریم که طراحی خیلی خاص و جذابی هم داردبه همراه میکروفون دوم و درگاه اینفرارد.

سمت چپ دستگاه کلیدهای ولوم را داریم به همراه درگاه سیم‌کارت‌ها که از دو سیم کارت همزمان پشتیبانی می‌کند و خبری هم از درگاه کارت حافظه خارجی نیست. اینجا یک میکروفون دیگر هم داریم.

پایین گوشی درگاه تایپ سی را داریم کنار میکروفون اصلی و خروجی اسپیکر اصلی.

صفحه‌نمایش پوکو F4 GT

برای Poco F۴ GT صفحه نمایش دوست داشتنی‌ای هم در نظر گرفته شده که تکمیل کننده قدرت دستگاه باشد. صفحه‌ای با اندازه ۶.۶۷ اینچ با پنل امولد و زرولوشن فول اچ دی پلاس و البته پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی.

این پنل ۱۰ بیتی است و توانایی پشتیبانی از نمایش بیش از ۱ میلیارد رنگ را دارد.

از نظر روشنایی صفحه‌ای خیلی روشن روبروی شما قرار ندارد؛ در محیط بسته صفحه‌نمایش پوکو F۴ GT مشکلی ندارد و شاید در خیلی از مواقع نیاز به استفاده از توان ۱۰۰ درصد روشنایی صفحه نداشته باشید اما در محیط باز و زیر نور مستقیم خورشید این گوشی توانایی‌ای که در محصولی مانند ۱۲ پرو دیده بودیم ندارد و برای مشاهده برخی محتواها به خصوص آن‌هایی که محیط تیره‌تری دارند باید بیشتر تلاش کنید.

در نمایش رنگ این صفحه‌نمایش کاملا کاربلد است و گستره رنگی فوق العاده‌ای دارد در کنار اینکه رنگ مشکی را خیلی عمیق نشان می‌دهد. شفافیت صفحه نمایش هم کاملا بالاست و محتوایی کاملا تمیز را روی آن می‌بینیم.

حاشیه‌های صفحه در پوکو اف ۴ جی تی کم هستند و حس خوبی را از تماشای صفحه‌نمایش دریافت می‌کنید.

نرم‌افزار پوکو F4 GT

در این بخش با محصولی کاملا به روز روبرو هستیم و انتظاری هم جز این نداشتیم. اندروید نسخه ۱۲ را روی این گوشی داریم در کنار اینکه رابط کاربری می یو آی نسخه ۱۳ را هم روی خودش دارد. می یو آی که روی پوکو F۴ GT می‌بینیم مخصوص گوشی‌های پوکو است.

امنیت پوکو F4 GT

سنسور اثرانگشت و تشخیص چهره دو روش امنیتی هستند که روی پوکو F۴ GT دیده می‌شوند. سنسور اثرانگشت داخل کلید پاور است و تشخیص چهره با کمک دوربین سلفی انجام می‌شود.

عملکرد سنسور اثرانگشت کاملا سریع و بدون مشکل است؛ محل قرار گیری کلید پاور کم پایین است و این هم به خاطر حضور تریگرها در سمت راست گوشی است؛ در ابتدا بدون شک با محل این سنسور کمی مشکل دارید اما کم کم باید به آن عادت کنید.

تشخیص چهره هم عملکرد سریع و بدون مشکلی دارد و هم در نور کم و هم در نور زیاد به راحتی می‌تواند چهره شما را تشخیص داده و قفل دستگاه را باز کند.

سخت‌افزار پوکو F4 GT

مشخصا با گوشی‌ای روبرو هستیم که سخت‌افزار بسیار قدرتمندی دارد و همینطور هم هست. پوکو F۴ GT روی خودش چیپ بسیار پرقدرت اسنپدراگون ۸ نسل ‍۱ را دارد که در حال حاضر یکی از قوی‌ترین و شاید بتوان گفت قوی‌ترین چیپ  موبایلی در دنیای اندرویدی‌ها است.

تست بنچ‌مارک

این چیپ روی خودش حافظه داخلی ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت و حافظه رم ۸ یا ۱۲ گیگابایت دارد که ما اینجا حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی و حافظه رم ۱۲ گیگابایتی را داریم که از ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی اول کار به حدود ۲۲۲.۶ گیگابایت دسترسی دارید و البته که امکان استفاده از کارت حافظه خارجی هم نیست.

استفاده روزمره

کاملا واضح است که Poco F۴ GT در استفاده روزانه هیچ مشکلی ندارد و همه کارها از چک کردن شبکه‌های اجتماعی گرفته تا کار کردن با برنامه‌های ادیتی مانند اینشات و رندر گرفتن را با سرعت بالا و بدون مشکل انجام می‌دهد.

بازی کردن با پوکو F4 GT

برای اینکه بتوانیم تست کاملی روی گوشی داشته باشیم بازی کالاف دیوتی موبایل را روی گوشی اجرا کردیم و مدت زمان زیادی هم با آن بازی کردیم.

پوکو F۴ GT توانایی اجرای بازی کالاف دیوتی موبایل را با کیفیت بالا و فریم ریت بالا دارد که طبیعی است باید اینگونه هم باشد. در زمان شروع بازی هم همه چیز کاملا بدون مشکل پیش می‌رود اما این خوب بودن تا ۵ دقیقه اول است؛ بعد از ۵ دقیقه گوشی دیگر داغ شده و این گرما را زیر دستان خودتان هم حس می‌کنید اما همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود اینجاست که گرما روی عملکرد دستگاه تاثیر می‌گذارد افت فریم در بازی اتفاق می‌افتد و دقیقا فریم ریتی که تا الان ۶۰ بوده ۳۰ فریم در ثانیه می‌شود یعنی نصف!

این وضعیت ادامه دارد تا گوشی کمی خنک شود و دوباره فریم روی ۶۰ فریم قرار می‌گیرد و دما که بالا رفت دوباره افت فریم داریم و این چرخه به صورت متناوب تکرار می‌شود و از لذت بازی و البته سرعت بازی شما در بازی‌ای مانند کالاف دیوتی موبایل که فریم ریت بسیار مهم است می‌کاهد.

پوکو اعلام کرده بود که این گوشی گیمینگ سیستم خنک کنندگی بسیار خوبی دارد اما نتیجه کار نشان می‌دهد که اصلا این سیستم خنک کننده برای چیپی مانند انسپدراگون ۸ نسل ۱ که داغ کردن زیادی دارد بهینه و مناسب نیست و از پس آن برنمی‌آید. خلاصه اینکه پوکو اف ۴ جی تی که قرار است گوشی‌ای گیمینگ باشد از پس اجرای کالاف با فریم ریت و کیفیت بالا برنمی‌آید.

تنها راه حل این است که بازی را روی کیفیت پایین قرار دهید و فریم ریت را روی نهایت تا بتوانید بدون لگ بازی کنید. یعنی روی گوشی‌ای به این قدرتمندی نمی‌توانید بازی را با نهایت کیفیت انجام دهید.

اسپیکر پوکو F4 GT

اسپیکر دوتایی را روی پوکو اف ۴ جی تی می‌بینیم که در حقیقت ۴ اسپیکر هستند و در هر سمت یک ووفر داریم و یک توییتر که در مجموع ساختار درست و صحیح اسپیکر دوتایی را اینجا داریم.

نکته مهمی که پوکو اینجا رعایت کرده این است که اسپیکرها هم در بالا و هم در پایین در سمتی قرار گرفته‌اند که در تریگرها هستند و همین امر کمک کرده تا زمانی که گوشی را برای بازی دست می‌گیرید روی اسپیکرها را نپوشانید.

خب طبق انتظار کیفیت خوبی را از اسپیکرهای این گوشی دریافت می‌کنیم. صدای اسپیکرها کاملا بلند است و کاملا صدایی واضح و گرم را می‌شنویم. صدای اسپیکرها از آن چیزی که در ۱۲ پرو دیده بودیم بلندتر است و از این بابت عملکرد اسپیکرها در این گوشی بهتر است.

باتری پوکو F4 GT

در این بخش می‌بینیم که پوکو از یک باتری با ظرفیت ۴۷۰۰ میلی آمپر ساعت استفاده کرده که ظرفیت مناسبی است. این باتری که دو سلولی است از شارژ سریع ۱۲۰ واتی پشتیبانی می‌کند و آداپتور شارژ ۱۲۰ واتی هم در جعبه هست. به کمک این آداپتور می‌تواند این گوشی را در مدت زمان ۱۲ دقیقه از صفر تا ۵۰ درصد و در مدت زمان ۳۰ دقیقه تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید که اعداد بسیار جذابی هستند.

این باتری عملکرد مناسبی هم با توجه به ظرفیتش دارد؛ البته که با آن چیزی که انتظار داریم فاصله دارد و اگر به طور جدی با آن بازی کنید در طول روز به شارژ کردنش نیاز پیدا می‌کنید اما با هم بهتر از آن چیزی است که روی شیائومی ۱۲ پرو دیده بودیم.

با یکساعت بازی کالاف دیوتی موبایل حدود ۲۵ درصد از شارژ دستگاه کم می‌شود که عدد زیادی است.

دوربین پوکو F4 GT

قرار نیست در پوکو F۴ GT دنبال دوربین باشیم زیرا ذات این گوشی گیمینگ است اما به هر حال دوربین بخش مهمی از هر گوشی هوشمندی به حساب می‌آید.

در این دستگاه چیدمان ۳ تایی لنزها را داریم که لنز اصلی سنسور ۶۴ مگاپیکسلی دارد، لنز اولتراواید سنسور ۸ مگاپیکسلی دارد و در نهایت لنز ۲ مگاپیکسلی را داریم که برای گرفتن عکس‌های ماکرو استفاده می‌شود. دوربین سلفی هم سنسور ۲۰ مگاپیکسلی دارد.

کیفیت عکس‌های پوکو F4 GT

عکس‌هایی که در نور روز با لنز اصلی گرفته می‌شوند خیلی خوش رنگ و لعاب هستند اما در ثبت رنگ‌ها کمی اغراق انجام می‌شوند به خصوص رنگ‌ سبز با اغراق بیشتری ثبت می‌شود اما خیلی تمیز و بدون نویز هستند و رنج دینامیکی هم کاملا بالاست. باز هم شارپی تصاویر خوب نیست و با زوم کردن روی یک سوژه به سرعت جزئیات از بین می‌روند.

در تصاویر اولتراواید رنگ‌ها به واقعیت نزدیک‌تر می‌شوند اما خب تصویر بیحال‌تر می‌شود. در این حالت تصاویر نویز هم پیدا می‌کنند و در عین حال شارپی به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و با کوچک‌ترین زوم افت کیفیت را می‌بینیم؛ اما به هم ریختگی در لبه‌های تصویر به نسبت کم هستند و هر چند بهترین نیستند اما می‌توان قابل قبول دانست.

زوم ۲ برابری را اینجا داریم اما به دلیل نبود لنز تلفوتو افت کیفیت در آن دیده می‌شود

دوربین سلفی عملکرد خیلی خوبی از خودش نشان می‌دهد و تصاویری می‌گیرد که بسیار با جزئیات بالا هستند و کاملا شفاف. ثبت رنگ‌ها هم در این حالت خیلی خوب است و رنگ‌هایی کاملا نزدیک به واقعیت را داریم.

تصاویر سلفی پرتره خیلی خوب هستند و برش سوژه از پس زمینه خیلی تمیز و بدون هیچ به هم ریختگی‌ای انجام می‌شود.

تصاویر پرتره که با لنز اصلی گرفته می‌شوند کاملا دوست داشتنی و قابل تحسین هستند. برش بسیار تمیزی را در این تصاویر داریم که آن را جزو بهترین‌ها در این بخش قرار می‌دهد.

در نور کم عملکرد دوربین بسیار بد است و تصاویر هم نویز خیلی زیادی دارند و هم ثبت جزئیات بسیار پایین است اما با فعال کردن حالت نایت مود همه چیز برعکس می‌شود، نویز تصاویر بسیار کم می‌شود و ثبت جزئیات بسیار بالا می‌رود در عین حال نوردهی خیلی خوبی انجام می‌شود که سبب نمی‌شود عکس‌ها از حالت طبیعی خودشان خارج شوند. اگر فرصت دارید حتما از حالت نایت مود استفاده کنید.

جمع بندی و قیمت پوکو F4 GT

پوکو F۴ GT در حال حاضر در بازار ایران قیمتی در حدود ۱۸ میلیون تومان دارد که جزو گوشی‌های گران قیمت است.

این گوشی قرار است که محصولی گیمینگ باشد و بتوانید ساعت‌ها بدون مشکل با آن بازی کنید و لذت ببرید. سخت‌افزار دستگاه این اجازه را به شما می‌دهد اما متاسفانه سیستم خنک کنندگی ناکارامد گوشی این اجازه را نمی‌دهد و در چند دقیقه اول که بازی را شروع کنید با داغ شدن دستگاه افت فریمی که رخ می‌دهد کیفیت بازی را از بین می‌برد.

به هر حال این گوشی صفحه‌نمایش بسیار با کیفیتی دارد، شارژ سریع ۱۲۰ واتی برایش موهبتی بزرگ است، اسپیکرها صدای بسیار شفاف و واضحی دارند و در نهایت متریال خیلی خوبی برای دستگاه در نظر گرفته شده که کاملا در حد و اندازه گوشی‌ای با این قیمت است.

این پوکو F۴ GT  بود شما تمایلی برای خرید چنین محصولی دارید؟

برچسب ها:

استفاده از مطالب فروشگاه اینترنتی اطلس موبایل فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلامانع است. کليه حقوق اين سايت متعلق به آقای :علی زمانی(مدیر و موسس ) می‌باشد. Copyright © 2018
فروشگاه اینترنتی اطلس موبایل، بررسی، انتخاب و خرید آنلاین اطلس موبایل یکی بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور، اینک در آستانه‌ی چهارمین سال فعالیت، با گستره‌ای از کالاهای متنوع برای تمام اقشار جامعه و هر رده‌ی سنی، برای کاربران خود «تجربه‌ی لذت‌بخش یک خرید اینترنتی» را تداعی می‌کند. «ارسال سریع»، «ضمانت بهترین قیمت» و «تضمین اصل بودن کالا» سه اصل اولیه است که اطلس موبایل از نخستین روز تاسیس سعی کرده به آن پایبند باشد و با رعایت این سه اصل، هرسال، حوزه‌های تازه‌ای را در فروش کالا و خدمات، به دایره‌ی فعالیت خود افزوده است. گستره‌ای به وسعت کالاهای دیجیتال، از برندهای متنوع، متعدد و سرشناس جهانی همچون اپل، سونی، سامسونگ، ال‌جی، اچ‌پی و ... به محض ورود به اطلس موبایل با یک سایت پر از کالا رو به رو می‌شوید! هر آنچه که نیاز دارید و به ذهن شما خطور می‌کند در اینجا پیدا خواهید کرد. اطلس موبایل مثل یک ویترین پر زرق و برق است که با انواع و اقسام برندهایی نظیر سامسونگ (Samsung)، ال جی (LG)، اپل (Apple)، نوکیا (Nokia)، شیائومی (Xiaomi)، هواوی (Huawei) و همچنین محصولاتی که هر فرد در زندگی شخصی، تحصیلی و کاری خود به آنها احتیاج پیدا می‌کند، چیده شده است. اینجا مرجع متنوع‌ترین کالاهای دیجیتال از گوشی موبایل اندروید و iOS (آیفون) گرفته تا تبلت، لپ تاپ، هارد اکسترنال، اسپیکر، هدفون، هندزفری و پاور بانک است. مناسب‌ترین جمله درباره اطلس موبایل ،بازار بزرگ اینترنتی، است؛ چرا که با قدم گذاشتن در آن می‌توانید ،یک خرید اینترنتی لذت بخش، با قیمت مناسب و ارزان به همراه تخفیف ویژه در حراج ها را تجربه کنید با تشکر اطلس موبایل

خوش آمدید میهمان

ورود به سایت